Методична скарбничка з інформатики

Інструктивно-методичні рекомендації у 2015/2016н.р.

Залишаються актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховногопроцесу і вивчення базових дисциплін попередніх роківТексти методичнихрекомендацій розміщені насайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendationsта в Інформаційнихзбірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
клас (Інформатика)
клас (Інформатика)
клас (Інформатика)
клас
клас
клас
9-11 класи
Навчальний предмет «Інформатика» у 2015/2016 навчальному році вивчатиметься учнями 9-11класів. У 9-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затверджениминаказом МОН України № 132 від 23.02.2004, зі змінами, внесеними наказом МОНУкраїни № 66 від05.02.2009. У 10-11-х класах – за Типовими навчальними планамизагальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від27.08.2010 № 834.
У 9 класах «Інформатика» вивчатиметься за програмою авторів І.О. Завадського, Ю.О.Дорошенка, Ж.В.Потапової із розрахунку 1 година на тиждень.
Ця програма розрахована на учнів, які до 9 класу не вивчали інформатикуЯкщо вивченняінформатикиздійснювалося до 9 класуто обов’язково мають бути вивчені ті теми і питанняпрограми, які невивчалися раніше або вивчалися в обсязіщо не забезпечив рівень навчальнихдосягнень учнів, визначений державною програмоюКрім того, обов’язковим є виконання всіхпрактичних робіт,передбачених програмою.
У класахде вивчення інформатики розпочиналося раніше 9 класу, вивільнені навчальні годиниабододаткові навчальні години, взяті з варіативної складової навчальних планів, можуть бутивикористані назбільшення часу для вивчення окремих тем курсу або на поглиблене вивчення тем «Основи Інтернету», «Основи комп’ютерної графіки» чи інших за програмами курсів за вибором.
У 10 і 11 класах (для всіх профілів, крім інформаційно-технологічного профілю) вивченняінформатикиздійснюється за двома рівнями – рівень стандарту (із розрахунку 1 година натиждень у 10 та 11 класах)та академічний рівень (із розрахунку 1 година на тиждень в 10 класі тагодини на тиждень в 11 класі).Програми вивчення інформатики в цих класах за відповіднимирівнями затверджені наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021 можна скачати нижче:
Якщо деякі теми або питання програми вивчалися в попередніх класах в обсязіщо забезпечуєрівеньнавчальних досягнень учнів, визначений відповідною державною програмоюто ці теми іпитанняможуть вивчатися на рівні повторенняузагальнення і систематизації. Вивільнені прицьому годиниможуть бути використані на збільшення часу на вивчення інших тем курсу або навивчення курсів завибором.
Профільне вивчення інформатики
Організація профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється наосновіКонцепції профільного навчання у старшій школі.
Згідно Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів з навчаннямукраїнською мовоютехнологічного напряму інформаційно-технологічного профілю (наказМіністерства освіти і науки Українивід 27.08.2010 р. № 834 «Про затвердження Типовихнавчальних планів загальноосвітніх навчальнихзакладів ІІІ ступеню», додаток 10) профільневивчення інформатики відбувається в 10-11 класах іздійснюється із розрахунку 5 годин натиждень.
Вивчення інформатики у класах інформаційно-технологічного профілю здійснюватиметься запрограмоюавторів Т.П. Караванова, В.П. Костюков, І.О. Завадськийwww.mon.gov.ua. Авторипрограми пропонуютьнавчальний матеріал розподілити на 2 змістові лініїінформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) і основиалгоритмізації та програмування (ОАП), вивчаючи їхпаралельно.
Програма профільного рівню (Інформаційно-технологічний профіль) 10-11 клас
Дана програма розроблена відповідно до Типового навчального плану загальноосвітніхнавчальнихзакладів з українською мовою навчання технологічного напряму інформаційно-технологічного профілю[1], Додаток 10. (Опубліковано тільки на сайті МОН)
При паралельному вивченні двох змістових ліній у журналі доцільно вести окремі сторінки длязаписууроків і обліку рівня навчальних досягнень учнів для кожної з двох змістових ліній:інформатика (ІКТ) таінформатика (ОАП), а семестрові оцінки виставляти на сторінці однієї з лінійза підсумками усіхтематичних оцінок за семестр з обох змістових ліній.
Згідно з листом МОНмолодьспорту № 1/9-399 від 23.05.12 «Про навчальні планизагальноосвітніхнавчальних закладів на 2012/2013 навчальний рік», у гімназіяхліцеях,колегіумах години відведені натехнологічну освіту в 8-11 класах можуть використовуватися для вивчення інформаційних технологійеб-дизайнкомп’ютерне моделюваннякомп’ютерна графікатощо).
При вивченні інформатики в 10 і 11 класах інформаційно-технологічного профілю за цієюпрограмоюпотрібно використовувати базові підручники «Інформатика. 10 (11) класАкадемічнийрівень,профільний рівень» та навчальні посібники для курсів за вибором, а також навчальніпосібникизбірникизавданьробочі зошити та іншу навчально-методичну літературунаведену впереліку навчальнихпрогрампідручників та навчально-методичних посібників, рекомендованихМіністерством освіти і науки,молоді та спорту України для використання в основній і старшійшколі у загальноосвітніх навчальнихзакладах з навчанням українською мовою у 2012/13навчальному роціОрієнтовний зв’язок програми зкурсами за вибором наведено уПояснювальній записці до програми.
Зокрема, при вивченні ОАП доцільно використовувати такі навчальні посібники:
– Т.П. Караванова «Інформатикаоснови алгоритмізації та програмування. 777 задач зрекомендаціямита прикладами». Навч. посіб. для 8-9 кліз поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2009. – 286 с.: іл.
– Т.П. Караванова «Інформатикаметоди побудови алгоритмів та їх аналіз.Необчислювальніалгоритми». Навч. посіб. для 9-10 кліз поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2007. – 216 с.: іл.
– Т.П.Караванова «Інформатикаметоди побудови алгоритмів та їх аналізОбчислювальніалгоритми».Навч. посіб для 9-10 кліз поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2009. – 336 с.: іл
– І.О. Завадський, Р.І. Заболотний «Основи візуального програмування». Навчальний посібник. – К.: Видавнича група BHV, 2011.
Наводимо перелік програм курсів за виборомрекомендованих МОН молодьспорту:
– Програма курсу за вибором «Основи комп’ютерної графіки» (авт. Ю.О. Дорошенко, І.О.Завадський),збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи веб-дизайну» (авт. І.О. Завадський, Н.С. Прокопенко),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки» К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Сучасні офісні інформаційні технології» (авт. Ю.О. Дорошенко, В.В.Лапінський, Л.А. Карташова), збірник «Програми для профільного навчання та допрофільноїпідготовки». К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи візуального програмування» (авт. І.О. Завадський),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Інформаційні технології проектування» (авт. Ю.О. Дорошенко),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи комп’ютерної безпеки» (авт. В.П. Пасько, Н.С.Прокопенко),збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи Інтернету» (авт.. Ю.О. Дорошенко, І.О. Завадський, Н.С.Прокопенко), збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки» К.: Видавничагрупа BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи створення комп’ютерних презентацій» (авт. І.О.Завадський, Н.С.Прокопенко, Т.Г. Проценко), збірник «Програми для профільного навчання тадопрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Місrosoft Excel у профільному навчанні» (авт. А.П. Забарна, Ю.В.Триус, І.О. Завадський), Збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Інформаційний працівник» (авт. В.П. Костюков, Є.В. Мотурнак),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи алгоритмізації та програмування» для організаціїпрофільногонавчання у старших класах загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Т.П.Караванова, В.П. Костюков) (www.itosvita.ucoz.ua/index/navchalni_programi/0-6).
– NEW Програма курсу за вибором «Основи баз даних» (авт. І.О. Завадський) (www.zavadsky.at.ua).
– NEW Програма курсу за вибором “Основи апаратного та програмного забезпечення роботикомп’ютера(автри Ю.В. Бойко, М.О. Войцеховський, С.М. Дзюба) – Газета “Інформатика” № 5березень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором “Основи прогамування на C#” (автори М.О. Войцеховський, Т.Г.Проценко) – Газета “Інформатика” № 7 квітень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором «Інформаційні технології у бізнесі» для учнів 10—11класівінформаційно-технологічного та технологічного профілів.(втори С.М. Дзюба, О.О. Заставнюк, М.О. Войцеховський) – Газета “Інформатика” № 9 травень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором «Інформаційні технології проектуванняоснови автоматизованогопроектування» для учнів 10—11 класів інформаційно-технологічного профілю(С.М. Дзюба, В.А.Пасічник)- Газета “Інформатика” № 9 травень 2012р.
Поглиблене вивчення інформатики
Поглиблене вивчення інформатики передбачається у 8-11 класахПрограма поглибленого курсу(авт. Т.П. Караванова, В.П. Костюков) складається з двох частин:
Навчальної програми поглибленого вивчення інформатики для учнів 8-9 класів ЗНЗ
Напрям – технологічнийпрофіль інформаційно-технологічний (Опубліковано тільки на сайті МОН)
Програма для поглибленого вивчення 10-11 клас
«Навчальна програма поглибленого вивчення інформатики для учнів 10-11 класівзагальноосвітніхнавчальних закладів» (Опубліковано на сайті МОН та в збірнику)
які разом утворюють єдину цілісну програмуЗміст навчання за цією програмою передбачаєвивченнядвох паралельних змістових ліній – інформаційно-комунікаційні технології і основиалгоритмізації тапрограмування, які є взаємопов’язаними і послідовно узгодженими.
При поглибленому вивченні інформатики потрібно використовувати підручники з інформатикидля 9-11класів, що отримали гриф МОНмолодьспорту та іншу навчально-методичну літературу,рекомендовану або схвалену Міністерствомзокрема навчальні посібники з ОАП, вказані вище.
Вивчення інформатики у 8 класі
Вивчення інформатики може також здійснюватися у 8 класіЙого метою є оволодінняучнями 8класі інформаційно-комунікаційними технологіями для їх широкого застосування внавчальній,дослідницькій та повсякденній діяльності, використання для розвитку розумових і творчих здібностейучнів, а також для професійної орієнтації учнів, сприяння вибору ниминапряму профільного навчання устаршій школі.
Для організації вивчення інформатики у 8 класі можливо використовувати варіативнускладовунавчальних планів, впроваджуючи курси за виборомфакультативи з ІКТ. При цьомупотрібнодотримуватись принципів наступності та неперервностіТобто вивчення інформатикиповинноздійснюватися ціліснопослідовнобезперервно протягом кількох років, курсиповиннівзаємодоповнювати та поглиблювати один одного за змістом.
Для вивчення інформатики у 8 класі можна використовувати такі навчально-методичніматеріали:
• Навчальний комплект «Інформатика» для 5-8 класів, до якого входять:
–  програма для 5-7 класу;
–  підручники «Інформатика» (5 і 6 класи, авт. Г.В. Ломаковська, С.Я. Колесніков, Й.Я. Ривкінд);
–  робочі зошити «Інформатика» (5 клас, авт. О.О. Андрусич, С.І. Гордієнко);
– підручники «Інформатика» (7 клас, авт. Г.В. Ломаковська, Й.Я. Ривкінд);
– підручники «Інформатика» (8 клас, авт. Г.В. Ломаковська, Г.О. Проценко , Й.Я. Ривкінд);
–  навчально-розвивальний комп’ютерний програмний комплект «Сходинки до інформатики+» (5-7 класи).
• Навчально-методичний комплект «Шукачі скарбів» для 5-8 класів (авт. О.В. Коршунова), доякоговходять:
– програма для 5-8 класів;
– навчально-методичний посібник «Інформатика» для вчителів (5 і 6 класи);
– навчальні посібники «Інформатика» (5 і 6 класи);
– робочі зошити «Інформатика» для учнів (5 і 6 класи);
– комп’ютерна навчальна програма «Скарбниця знаньІІ рівень» для 5-8 класів.
Як окремі курси в рамках допрофільного вивчення інформатики можуть бути використані:
• курс «Основи робототехніки» (5-8 класи, укл. Д. І. Кожем’яка);
• курс «Основи інформатики, 7-9 класи» (авт. В.В. Володін, І.Л. Володіна, Ю.О. Дорошенко, Ю.О.Столяров);
• «ІнформатикаЄдиний базовий курс. 7-9 класи» (авт. О.П. Пилипчук, І.І. Сальнікова, Є.А.Шестопалов);
• курс для факультативних занять і підготовки до олімпіад учнів 7-9 класів «Основипрограмування» (авт. С.Д. Вапнічний, В.В. Зубик, В.А. Ребринаwww.sites.google.com.
Звертаємо увагу, що згідно з новим Державним стандартом базової і повної загальної середньоїосвіти, затвердженим постановою КМУ від 23 листопада 2011 р. № 1392, обов’язкове вивченнякурсу«Інформатика» з 5 класу розпочнеться з 2013/14 навчального року за рахунок інваріантноїскладовоїнавчальних планів. Це потребує завчасної підготовки вчителів, матеріально-технічногозабезпеченні,навчальних кабінетів тощо
Про організацію викладання інформатики та використання НКК
При викладанні інформатики у всіх класах учитель самостійно добирає засоби та методиподаннянавчального матеріалу, визначає форму проведення практичних робіт (робота зелементами досліджень,спільна робота в Інтернетілабораторні роботипроектні роботи,практикуми тощо). Використовувати впроцесі навчання інформатики можна тільки те навчальнепрограмне забезпечення і навчально-методичну літературу, яке рекомендованеМОНмолодьспортомЩодо іншого програмного забезпечення(операційна системаофісніпрограмиграфічні редакторипрограми опрацювання аудіо та відео тощо): дозволеновикористання такого програмного забезпечення, яке гарантує виконання навчальної програмийеквівалентне томущо перелічене в орієнтовних переліках навчальних програмНаприклад, Linux (Ubuntu чи Mint) + Libre Office + Gimp + Inkscape у поєднанні з іншим поширюваним Linux-суміснимПЗ завибором учителя.
З метою реалізації практичної спрямованості курсу інформатикинезалежно від профілюнавчання, вікуучнів комп’ютерна техніка повинна використовуватися на кожному уроціінформатики. При проведеннівсіх навчальних занять з інформатики здійснюється поділ класів надві групиза наявності в кожній групіне менше 8 учнів (наказ МОН, від 20.02.2002 № 128).
У комп’ютерному класі робоче місце учня, яке призначене для роботи за комп’ютером,комплектуєтьсяодномісним столом і стільцем (ДСанПіН 5.5.6.009-98 Постанова Головногодержавного санітарноголікаря України від 30.12.1998, № 9)
Оскільки на етапах актуалізаціїмотивації та безпосереднього вивчення теоретичного матеріалуурокуучням також може пропонуватися перегляд презентаційних матеріалів в електронномувигляді, виконання різноманітних завдань та вправ за комп’ютеромто структура проведеннякожного уроку маєбути ретельно спланована вчителем із урахуванням санітарно-гігієнічних норм, а саме:
• безперервна робота з екраном ПК повинна бути не більше:
– для учнів 10-11 класів на 1-й годині занять 30 хвилинна 2-й годині занять — 20 хвилин;
– для учнів 8-9 класів — 25 хвилин;
– для учнів 6-7 класів — 20 хвилин;
– для учнів 2-5 класів — 15 хвилин.
• при виконанні практичних робіт, які повинні тривати більше максимально можливогочасубезперервної роботи з екраном ПКпотрібно після закінчення цього часу зробити перерву вроботі зекраном ПК на 5 хвилин, виконати вправи для очей і після цього продовжити роботу, алене більше, ніж 10 хвилин.
Враховуючищо інтенсивне використання комп’ютерних засобів у навчально-виховному процесіможевплинути на здоров’я учнів, потрібно використовувати різноманітні засоби для захисту учнів віднегативного впливу технічних і програмних засобів. Перш за все це стосується показниківмікроклімату вкомп’ютерному класіосвітленостіяскравості і контрастності зображення наекрані моніторайогокольоруйонізуючого та нейонізуючого опроміненнярівня шуму та ін.Також це стосується обсягунавчальної інформаціїінтенсивності та тривалості роботи за ПК,складності навчального предмета,якості та досконалості програмних продуктів, їхніхергономічнихпедагогічнихпсихогігієнічнихвластивостей та рівня «дружності» інтерфейсукористувача.
При організації навчально-виховного процесу і оснащенні навчального середовища вкабінетіінформатики слід користуватись «Положенням про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційнихтехнологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів» (затвердженонаказом Міністерства освіти інауки України від 20.05.2004 № 407).
Наказом Міністерства освіти і наукимолоді та спорту № 907 від 29.07.2011 «Про затвердженнятехнічних специфікацій навчального комп’ютерного комплексу для кабінетуінформатикинавчальногокомп’ютерного комплексу (мобільногота інтерактивного комплексу(інтерактивної дошки,мультимедійного проектора) для загальноосвітніх навчальних закладів» затверджено вимоги доспецифікації навчальних комп’ютерних комплексів закладів системизагальної середньої освіти. Унавчально-виховному процесі не дозволяється використовуватипрограмне забезпечення та комп’ютерно-орієнтовані засоби навчаннястворені з порушеннямзагально-дидактичнихпсихологічнихсанітарно-гігієнічних й ергономічних вимог (наказ МОН від02.12.2004 р. № 903 «Правила використаннякомп’ютерних програм у навчальних закладах»).
У зв’язку з активним використанням ресурсів Інтернет у навчально-виховному процесі постаєнагальнапотреба захисту дітей від інформації, яка несе загрозу їх морально-психічному здоров’ю. Під час проведення уроків і позакласних заходів з використанням мережі Інтернет потрібно недопускатиможливості доступу учнів до сайтів, що містять жорстоку і аморальну інформацію.Інформуємо пробезкоштовні фільтри та брандмауери:
• Интернет Цензор www.icensor.ru/soft/;
• Безкоштовні брандмауери www.ru.brothersoft.com/security/
firewalls/;
• Безпека сім’ї Windows Live www.windows.microsoft.com/uk-UA/windows-live/essentials-other-programs.
Учителі інформатики повинні навчати учнів безпечному користуванню Інтернетом і радитибатькам якимчином контролювати роботу дітей в Інтернеті вдомаІнформацію щодо безпекидітей в Інтернеті можнаотримати у посібникахрекомендованих Міністерствомта на сайтах:
• On-ляндіяБезпечна Web-країна www.onlandia.org.ua/;
• Варто знати www.google.com/intl/uk/goodtoknow/

Немає коментарів:

Дописати коментар