Інструктивно-методичні рекомендації у 2015/2016н.р.
Залишаються актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховногопроцесу і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичнихрекомендацій розміщені насайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations) та в Інформаційнихзбірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
2 клас (Інформатика)
3 клас (Інформатика)
4 клас (Інформатика)
5 клас
6 клас
7 клас
9-11 класи
Навчальний предмет «Інформатика» у 2015/2016 навчальному році вивчатиметься учнями 9-11класів. У 9-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затверджениминаказом МОН України № 132 від 23.02.2004, зі змінами, внесеними наказом МОНУкраїни № 66 від05.02.2009. У 10-11-х класах – за Типовими навчальними планамизагальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від27.08.2010 № 834.
У 9 класах «Інформатика» вивчатиметься за програмою авторів І.О. Завадського, Ю.О.Дорошенка, Ж.В.Потапової із розрахунку 1 година на тиждень.
Ця програма розрахована на учнів, які до 9 класу не вивчали інформатику. Якщо вивченняінформатикиздійснювалося до 9 класу, то обов’язково мають бути вивчені ті теми і питанняпрограми, які невивчалися раніше або вивчалися в обсязі, що не забезпечив рівень навчальнихдосягнень учнів, визначений державною програмою. Крім того, обов’язковим є виконання всіхпрактичних робіт,передбачених програмою.
У класах, де вивчення інформатики розпочиналося раніше 9 класу, вивільнені навчальні годиниабододаткові навчальні години, взяті з варіативної складової навчальних планів, можуть бутивикористані назбільшення часу для вивчення окремих тем курсу або на поглиблене вивчення тем «Основи Інтернету», «Основи комп’ютерної графіки» чи інших за програмами курсів за вибором.
У 10 і 11 класах (для всіх профілів, крім інформаційно-технологічного профілю) вивченняінформатикиздійснюється за двома рівнями – рівень стандарту (із розрахунку 1 година натиждень у 10 та 11 класах)та академічний рівень (із розрахунку 1 година на тиждень в 10 класі та2 години на тиждень в 11 класі).Програми вивчення інформатики в цих класах за відповіднимирівнями затверджені наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021 можна скачати нижче:
Якщо деякі теми або питання програми вивчалися в попередніх класах в обсязі, що забезпечуєрівеньнавчальних досягнень учнів, визначений відповідною державною програмою, то ці теми іпитанняможуть вивчатися на рівні повторення, узагальнення і систематизації. Вивільнені прицьому годиниможуть бути використані на збільшення часу на вивчення інших тем курсу або навивчення курсів завибором.
Профільне вивчення інформатики
Організація профільного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється наосновіКонцепції профільного навчання у старшій школі.
Згідно Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів з навчаннямукраїнською мовоютехнологічного напряму інформаційно-технологічного профілю (наказМіністерства освіти і науки Українивід 27.08.2010 р. № 834 «Про затвердження Типовихнавчальних планів загальноосвітніх навчальнихзакладів ІІІ ступеню», додаток 10) профільневивчення інформатики відбувається в 10-11 класах іздійснюється із розрахунку 5 годин натиждень.
Вивчення інформатики у класах інформаційно-технологічного профілю здійснюватиметься запрограмоюавторів Т.П. Караванова, В.П. Костюков, І.О. Завадський, www.mon.gov.ua. Авторипрограми пропонуютьнавчальний матеріал розподілити на 2 змістові лінії: інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) і основиалгоритмізації та програмування (ОАП), вивчаючи їхпаралельно.
Програма профільного рівню (Інформаційно-технологічний профіль) 10-11 клас
Дана програма розроблена відповідно до Типового навчального плану загальноосвітніхнавчальнихзакладів з українською мовою навчання технологічного напряму інформаційно-технологічного профілю[1], Додаток 10. (Опубліковано тільки на сайті МОН)
Дана програма розроблена відповідно до Типового навчального плану загальноосвітніхнавчальнихзакладів з українською мовою навчання технологічного напряму інформаційно-технологічного профілю[1], Додаток 10. (Опубліковано тільки на сайті МОН)
При паралельному вивченні двох змістових ліній у журналі доцільно вести окремі сторінки длязаписууроків і обліку рівня навчальних досягнень учнів для кожної з двох змістових ліній:інформатика (ІКТ) таінформатика (ОАП), а семестрові оцінки виставляти на сторінці однієї з лінійза підсумками усіхтематичних оцінок за семестр з обох змістових ліній.
Згідно з листом МОНмолодьспорту № 1/9-399 від 23.05.12 «Про навчальні планизагальноосвітніхнавчальних закладів на 2012/2013 навчальний рік», у гімназіях, ліцеях,колегіумах години відведені натехнологічну освіту в 8-11 класах можуть використовуватися для вивчення інформаційних технологій(веб-дизайн, комп’ютерне моделювання, комп’ютерна графікатощо).
При вивченні інформатики в 10 і 11 класах інформаційно-технологічного профілю за цієюпрограмоюпотрібно використовувати базові підручники «Інформатика. 10 (11) клас. Академічнийрівень,профільний рівень» та навчальні посібники для курсів за вибором, а також навчальніпосібники, збірникизавдань, робочі зошити та іншу навчально-методичну літературу, наведену впереліку навчальнихпрограм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованихМіністерством освіти і науки,молоді та спорту України для використання в основній і старшійшколі у загальноосвітніх навчальнихзакладах з навчанням українською мовою у 2012/13навчальному році. Орієнтовний зв’язок програми зкурсами за вибором наведено уПояснювальній записці до програми.
Зокрема, при вивченні ОАП доцільно використовувати такі навчальні посібники:
– Т.П. Караванова «Інформатика: основи алгоритмізації та програмування. 777 задач зрекомендаціямита прикладами». Навч. посіб. для 8-9 кл. із поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2009. – 286 с.: іл.
– Т.П. Караванова «Інформатика: методи побудови алгоритмів та їх аналіз.Необчислювальніалгоритми». Навч. посіб. для 9-10 кл. із поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2007. – 216 с.: іл.
– Т.П.Караванова «Інформатика: методи побудови алгоритмів та їх аналіз. Обчислювальніалгоритми».Навч. посіб для 9-10 кл. із поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2009. – 336 с.: іл
– І.О. Завадський, Р.І. Заболотний «Основи візуального програмування». Навчальний посібник. – К.: Видавнича група BHV, 2011.
– Т.П. Караванова «Інформатика: основи алгоритмізації та програмування. 777 задач зрекомендаціямита прикладами». Навч. посіб. для 8-9 кл. із поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2009. – 286 с.: іл.
– Т.П. Караванова «Інформатика: методи побудови алгоритмів та їх аналіз.Необчислювальніалгоритми». Навч. посіб. для 9-10 кл. із поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2007. – 216 с.: іл.
– Т.П.Караванова «Інформатика: методи побудови алгоритмів та їх аналіз. Обчислювальніалгоритми».Навч. посіб для 9-10 кл. із поглибленим вивченням інформатики. – К.: Генеза, 2009. – 336 с.: іл
– І.О. Завадський, Р.І. Заболотний «Основи візуального програмування». Навчальний посібник. – К.: Видавнича група BHV, 2011.
Наводимо перелік програм курсів за вибором, рекомендованих МОН молодьспорту:
– Програма курсу за вибором «Основи комп’ютерної графіки» (авт. Ю.О. Дорошенко, І.О.Завадський),збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи веб-дизайну» (авт. І.О. Завадський, Н.С. Прокопенко),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки» К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Сучасні офісні інформаційні технології» (авт. Ю.О. Дорошенко, В.В.Лапінський, Л.А. Карташова), збірник «Програми для профільного навчання та допрофільноїпідготовки». К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи візуального програмування» (авт. І.О. Завадський),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Інформаційні технології проектування» (авт. Ю.О. Дорошенко),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи комп’ютерної безпеки» (авт. В.П. Пасько, Н.С.Прокопенко),збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи Інтернету» (авт.. Ю.О. Дорошенко, І.О. Завадський, Н.С.Прокопенко), збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки» К.: Видавничагрупа BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи створення комп’ютерних презентацій» (авт. І.О.Завадський, Н.С.Прокопенко, Т.Г. Проценко), збірник «Програми для профільного навчання тадопрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Місrosoft Excel у профільному навчанні» (авт. А.П. Забарна, Ю.В.Триус, І.О. Завадський), Збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Інформаційний працівник» (авт. В.П. Костюков, Є.В. Мотурнак),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи алгоритмізації та програмування» для організаціїпрофільногонавчання у старших класах загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Т.П.Караванова, В.П. Костюков) (www.itosvita.ucoz.ua/index/navchalni_programi/0-6).
– NEW Програма курсу за вибором «Основи баз даних» (авт. І.О. Завадський) (www.zavadsky.at.ua).
– NEW Програма курсу за вибором “Основи апаратного та програмного забезпечення роботикомп’ютера“(автри Ю.В. Бойко, М.О. Войцеховський, С.М. Дзюба) – Газета “Інформатика” № 5березень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором “Основи прогамування на C#” (автори М.О. Войцеховський, Т.Г.Проценко) – Газета “Інформатика” № 7 квітень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором «Інформаційні технології у бізнесі» для учнів 10—11класівінформаційно-технологічного та технологічного профілів.(втори С.М. Дзюба, О.О. Заставнюк, М.О. Войцеховський) – Газета “Інформатика” № 9 травень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором «Інформаційні технології проектування. основи автоматизованогопроектування» для учнів 10—11 класів інформаційно-технологічного профілю(С.М. Дзюба, В.А.Пасічник)- Газета “Інформатика” № 9 травень 2012р.
– Програма курсу за вибором «Основи веб-дизайну» (авт. І.О. Завадський, Н.С. Прокопенко),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки» К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Сучасні офісні інформаційні технології» (авт. Ю.О. Дорошенко, В.В.Лапінський, Л.А. Карташова), збірник «Програми для профільного навчання та допрофільноїпідготовки». К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи візуального програмування» (авт. І.О. Завадський),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Інформаційні технології проектування» (авт. Ю.О. Дорошенко),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи комп’ютерної безпеки» (авт. В.П. Пасько, Н.С.Прокопенко),збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи Інтернету» (авт.. Ю.О. Дорошенко, І.О. Завадський, Н.С.Прокопенко), збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки» К.: Видавничагрупа BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи створення комп’ютерних презентацій» (авт. І.О.Завадський, Н.С.Прокопенко, Т.Г. Проценко), збірник «Програми для профільного навчання тадопрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Місrosoft Excel у профільному навчанні» (авт. А.П. Забарна, Ю.В.Триус, І.О. Завадський), Збірник «Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича група BHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Інформаційний працівник» (авт. В.П. Костюков, Є.В. Мотурнак),збірник«Програми для профільного навчання та допрофільної підготовки». – К.: Видавнича групаBHV, 2009;
– Програма курсу за вибором «Основи алгоритмізації та програмування» для організаціїпрофільногонавчання у старших класах загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Т.П.Караванова, В.П. Костюков) (www.itosvita.ucoz.ua/index/navchalni_programi/0-6).
– NEW Програма курсу за вибором «Основи баз даних» (авт. І.О. Завадський) (www.zavadsky.at.ua).
– NEW Програма курсу за вибором “Основи апаратного та програмного забезпечення роботикомп’ютера“(автри Ю.В. Бойко, М.О. Войцеховський, С.М. Дзюба) – Газета “Інформатика” № 5березень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором “Основи прогамування на C#” (автори М.О. Войцеховський, Т.Г.Проценко) – Газета “Інформатика” № 7 квітень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором «Інформаційні технології у бізнесі» для учнів 10—11класівінформаційно-технологічного та технологічного профілів.(втори С.М. Дзюба, О.О. Заставнюк, М.О. Войцеховський) – Газета “Інформатика” № 9 травень 2012р.
– NEW Програма курсу за вибором «Інформаційні технології проектування. основи автоматизованогопроектування» для учнів 10—11 класів інформаційно-технологічного профілю(С.М. Дзюба, В.А.Пасічник)- Газета “Інформатика” № 9 травень 2012р.
Поглиблене вивчення інформатики
Поглиблене вивчення інформатики передбачається у 8-11 класах. Програма поглибленого курсу(авт. Т.П. Караванова, В.П. Костюков) складається з двох частин:
Навчальної програми поглибленого вивчення інформатики для учнів 8-9 класів ЗНЗ
Напрям – технологічний, профіль інформаційно-технологічний (Опубліковано тільки на сайті МОН)
Напрям – технологічний, профіль інформаційно-технологічний (Опубліковано тільки на сайті МОН)
Програма для поглибленого вивчення 10-11 клас
«Навчальна програма поглибленого вивчення інформатики для учнів 10-11 класівзагальноосвітніхнавчальних закладів» (Опубліковано на сайті МОН та в збірнику)
«Навчальна програма поглибленого вивчення інформатики для учнів 10-11 класівзагальноосвітніхнавчальних закладів» (Опубліковано на сайті МОН та в збірнику)
які разом утворюють єдину цілісну програму. Зміст навчання за цією програмою передбачаєвивченнядвох паралельних змістових ліній – інформаційно-комунікаційні технології і основиалгоритмізації тапрограмування, які є взаємопов’язаними і послідовно узгодженими.
При поглибленому вивченні інформатики потрібно використовувати підручники з інформатикидля 9-11класів, що отримали гриф МОНмолодьспорту та іншу навчально-методичну літературу,рекомендовану або схвалену Міністерством, зокрема навчальні посібники з ОАП, вказані вище.
Вивчення інформатики у 8 класі
Вивчення інформатики може також здійснюватися у 8 класі. Його метою є оволодінняучнями 8класі інформаційно-комунікаційними технологіями для їх широкого застосування внавчальній,дослідницькій та повсякденній діяльності, використання для розвитку розумових і творчих здібностейучнів, а також для професійної орієнтації учнів, сприяння вибору ниминапряму профільного навчання устаршій школі.
Для організації вивчення інформатики у 8 класі можливо використовувати варіативнускладовунавчальних планів, впроваджуючи курси за вибором, факультативи з ІКТ. При цьомупотрібнодотримуватись принципів наступності та неперервності. Тобто вивчення інформатикиповинноздійснюватися цілісно, послідовно, безперервно протягом кількох років, курсиповиннівзаємодоповнювати та поглиблювати один одного за змістом.
Для вивчення інформатики у 8 класі можна використовувати такі навчально-методичніматеріали:
• Навчальний комплект «Інформатика» для 5-8 класів, до якого входять:
– програма для 5-7 класу;
– підручники «Інформатика» (5 і 6 класи, авт. Г.В. Ломаковська, С.Я. Колесніков, Й.Я. Ривкінд);
– робочі зошити «Інформатика» (5 клас, авт. О.О. Андрусич, С.І. Гордієнко);
– підручники «Інформатика» (7 клас, авт. Г.В. Ломаковська, Й.Я. Ривкінд);
– підручники «Інформатика» (8 клас, авт. Г.В. Ломаковська, Г.О. Проценко , Й.Я. Ривкінд);
– навчально-розвивальний комп’ютерний програмний комплект «Сходинки до інформатики+» (5-7 класи).
• Навчальний комплект «Інформатика» для 5-8 класів, до якого входять:
– програма для 5-7 класу;
– підручники «Інформатика» (5 і 6 класи, авт. Г.В. Ломаковська, С.Я. Колесніков, Й.Я. Ривкінд);
– робочі зошити «Інформатика» (5 клас, авт. О.О. Андрусич, С.І. Гордієнко);
– підручники «Інформатика» (7 клас, авт. Г.В. Ломаковська, Й.Я. Ривкінд);
– підручники «Інформатика» (8 клас, авт. Г.В. Ломаковська, Г.О. Проценко , Й.Я. Ривкінд);
– навчально-розвивальний комп’ютерний програмний комплект «Сходинки до інформатики+» (5-7 класи).
• Навчально-методичний комплект «Шукачі скарбів» для 5-8 класів (авт. О.В. Коршунова), доякоговходять:
– програма для 5-8 класів;
– навчально-методичний посібник «Інформатика» для вчителів (5 і 6 класи);
– навчальні посібники «Інформатика» (5 і 6 класи);
– робочі зошити «Інформатика» для учнів (5 і 6 класи);
– комп’ютерна навчальна програма «Скарбниця знань. ІІ рівень» для 5-8 класів.
– програма для 5-8 класів;
– навчально-методичний посібник «Інформатика» для вчителів (5 і 6 класи);
– навчальні посібники «Інформатика» (5 і 6 класи);
– робочі зошити «Інформатика» для учнів (5 і 6 класи);
– комп’ютерна навчальна програма «Скарбниця знань. ІІ рівень» для 5-8 класів.
Як окремі курси в рамках допрофільного вивчення інформатики можуть бути використані:
• курс «Основи робототехніки» (5-8 класи, укл. Д. І. Кожем’яка);
• курс «Основи інформатики, 7-9 класи» (авт. В.В. Володін, І.Л. Володіна, Ю.О. Дорошенко, Ю.О.Столяров);
• «Інформатика. Єдиний базовий курс. 7-9 класи» (авт. О.П. Пилипчук, І.І. Сальнікова, Є.А.Шестопалов);
• курс для факультативних занять і підготовки до олімпіад учнів 7-9 класів «Основипрограмування» (авт. С.Д. Вапнічний, В.В. Зубик, В.А. Ребрина) www.sites.google.com.
• курс «Основи робототехніки» (5-8 класи, укл. Д. І. Кожем’яка);
• курс «Основи інформатики, 7-9 класи» (авт. В.В. Володін, І.Л. Володіна, Ю.О. Дорошенко, Ю.О.Столяров);
• «Інформатика. Єдиний базовий курс. 7-9 класи» (авт. О.П. Пилипчук, І.І. Сальнікова, Є.А.Шестопалов);
• курс для факультативних занять і підготовки до олімпіад учнів 7-9 класів «Основипрограмування» (авт. С.Д. Вапнічний, В.В. Зубик, В.А. Ребрина) www.sites.google.com.
Звертаємо увагу, що згідно з новим Державним стандартом базової і повної загальної середньоїосвіти, затвердженим постановою КМУ від 23 листопада 2011 р. № 1392, обов’язкове вивченнякурсу«Інформатика» з 5 класу розпочнеться з 2013/14 навчального року за рахунок інваріантноїскладовоїнавчальних планів. Це потребує завчасної підготовки вчителів, матеріально-технічногозабезпеченні,навчальних кабінетів тощо
Про організацію викладання інформатики та використання НКК
При викладанні інформатики у всіх класах учитель самостійно добирає засоби та методиподаннянавчального матеріалу, визначає форму проведення практичних робіт (робота зелементами досліджень,спільна робота в Інтернеті, лабораторні роботи, проектні роботи,практикуми тощо). Використовувати впроцесі навчання інформатики можна тільки те навчальнепрограмне забезпечення і навчально-методичну літературу, яке рекомендованеМОНмолодьспортом. Щодо іншого програмного забезпечення(операційна система, офісніпрограми, графічні редактори, програми опрацювання аудіо та відео тощо): дозволеновикористання такого програмного забезпечення, яке гарантує виконання навчальної програмийеквівалентне тому, що перелічене в орієнтовних переліках навчальних програм. Наприклад, Linux (Ubuntu чи Mint) + Libre Office + Gimp + Inkscape у поєднанні з іншим поширюваним Linux-суміснимПЗ завибором учителя.
З метою реалізації практичної спрямованості курсу інформатики, незалежно від профілюнавчання, вікуучнів комп’ютерна техніка повинна використовуватися на кожному уроціінформатики. При проведеннівсіх навчальних занять з інформатики здійснюється поділ класів надві групи, за наявності в кожній групіне менше 8 учнів (наказ МОН, від 20.02.2002 № 128).
У комп’ютерному класі робоче місце учня, яке призначене для роботи за комп’ютером,комплектуєтьсяодномісним столом і стільцем (ДСанПіН 5.5.6.009-98 Постанова Головногодержавного санітарноголікаря України від 30.12.1998, № 9)
У комп’ютерному класі робоче місце учня, яке призначене для роботи за комп’ютером,комплектуєтьсяодномісним столом і стільцем (ДСанПіН 5.5.6.009-98 Постанова Головногодержавного санітарноголікаря України від 30.12.1998, № 9)
Оскільки на етапах актуалізації, мотивації та безпосереднього вивчення теоретичного матеріалуурокуучням також може пропонуватися перегляд презентаційних матеріалів в електронномувигляді, виконання різноманітних завдань та вправ за комп’ютером, то структура проведеннякожного уроку маєбути ретельно спланована вчителем із урахуванням санітарно-гігієнічних норм, а саме:
• безперервна робота з екраном ПК повинна бути не більше:
– для учнів 10-11 класів на 1-й годині занять 30 хвилин, на 2-й годині занять — 20 хвилин;
– для учнів 8-9 класів — 25 хвилин;
– для учнів 6-7 класів — 20 хвилин;
– для учнів 2-5 класів — 15 хвилин.
• при виконанні практичних робіт, які повинні тривати більше максимально можливогочасубезперервної роботи з екраном ПК, потрібно після закінчення цього часу зробити перерву вроботі зекраном ПК на 5 хвилин, виконати вправи для очей і після цього продовжити роботу, алене більше, ніж 10 хвилин.
• безперервна робота з екраном ПК повинна бути не більше:
– для учнів 10-11 класів на 1-й годині занять 30 хвилин, на 2-й годині занять — 20 хвилин;
– для учнів 8-9 класів — 25 хвилин;
– для учнів 6-7 класів — 20 хвилин;
– для учнів 2-5 класів — 15 хвилин.
• при виконанні практичних робіт, які повинні тривати більше максимально можливогочасубезперервної роботи з екраном ПК, потрібно після закінчення цього часу зробити перерву вроботі зекраном ПК на 5 хвилин, виконати вправи для очей і після цього продовжити роботу, алене більше, ніж 10 хвилин.
Враховуючи, що інтенсивне використання комп’ютерних засобів у навчально-виховному процесіможевплинути на здоров’я учнів, потрібно використовувати різноманітні засоби для захисту учнів віднегативного впливу технічних і програмних засобів. Перш за все це стосується показниківмікроклімату вкомп’ютерному класі, освітленості, яскравості і контрастності зображення наекрані монітора, йогокольору, йонізуючого та нейонізуючого опромінення, рівня шуму та ін.Також це стосується обсягунавчальної інформації, інтенсивності та тривалості роботи за ПК,складності навчального предмета,якості та досконалості програмних продуктів, їхніхергономічних, педагогічних, психогігієнічнихвластивостей та рівня «дружності» інтерфейсукористувача.
При організації навчально-виховного процесу і оснащенні навчального середовища вкабінетіінформатики слід користуватись «Положенням про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційнихтехнологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів» (затвердженонаказом Міністерства освіти інауки України від 20.05.2004 № 407).
Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 907 від 29.07.2011 «Про затвердженнятехнічних специфікацій навчального комп’ютерного комплексу для кабінетуінформатики, навчальногокомп’ютерного комплексу (мобільного) та інтерактивного комплексу(інтерактивної дошки,мультимедійного проектора) для загальноосвітніх навчальних закладів» затверджено вимоги доспецифікації навчальних комп’ютерних комплексів закладів системизагальної середньої освіти. Унавчально-виховному процесі не дозволяється використовуватипрограмне забезпечення та комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання, створені з порушеннямзагально-дидактичних, психологічних, санітарно-гігієнічних й ергономічних вимог (наказ МОН від02.12.2004 р. № 903 «Правила використаннякомп’ютерних програм у навчальних закладах»).
У зв’язку з активним використанням ресурсів Інтернет у навчально-виховному процесі постаєнагальнапотреба захисту дітей від інформації, яка несе загрозу їх морально-психічному здоров’ю. Під час проведення уроків і позакласних заходів з використанням мережі Інтернет потрібно недопускатиможливості доступу учнів до сайтів, що містять жорстоку і аморальну інформацію.Інформуємо пробезкоштовні фільтри та брандмауери:
• Интернет Цензор www.icensor.ru/soft/;
• Безкоштовні брандмауери www.ru.brothersoft.com/security/
firewalls/;
• Безпека сім’ї Windows Live www.windows.microsoft.com/uk-UA/windows-live/essentials-other-programs.
• Интернет Цензор www.icensor.ru/soft/;
• Безкоштовні брандмауери www.ru.brothersoft.com/security/
firewalls/;
• Безпека сім’ї Windows Live www.windows.microsoft.com/uk-UA/windows-live/essentials-other-programs.
Учителі інформатики повинні навчати учнів безпечному користуванню Інтернетом і радитибатькам якимчином контролювати роботу дітей в Інтернеті вдома. Інформацію щодо безпекидітей в Інтернеті можнаотримати у посібниках, рекомендованих Міністерством, та на сайтах:
• On-ляндія: Безпечна Web-країна www.onlandia.org.ua/;
• Варто знати www.google.com/intl/uk/goodtoknow/
• On-ляндія: Безпечна Web-країна www.onlandia.org.ua/;
• Варто знати www.google.com/intl/uk/goodtoknow/
Джерело: http://helpinformatik.net.ua/
Немає коментарів:
Дописати коментар